- Aktualności
- O nas
- Pomoc społeczna
- Czym jest pomoc społeczna
- Świadczenia pieniężne
- Świadczenia niepieniężne
- Praca socjalna
- Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
- Składki na ubezpieczenie zdrowotne
- Udzielenie schronienia osobom tego pozbawionym
- Posiłek
- Niezbędne ubranie
- Sprawienie pogrzebu
- Usługi Opiekuńcze i Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze
- Usługi sąsiedzkie
- Mieszkanie treningowe
- Kierowanie do domu pomocy społecznej
- Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych udzielane na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2004r. oświadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- Rejony – pracownicy socjalni
- Dokumenty do pobrania
- Świadczenia
- Usługi dla mieszkańców
- Baza usług społecznych
- Usługi oferowane przez CUS
- Grupowe wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży
- Pielęgniarka edukacyjna
- Neurologopeda
- Logopeda
- Porady prawne
- Rehabilitacja ogólnoustrojowa
- Rehabilitacja w wodzie
- Praca socjalna
- Psycholog dziecięcy
- Psycholog dla dorosłych
- Psychiatra dziecięcy
- Terapia sensoryczna
- Terapia rodzinna
- Warsztaty podnoszące kompetencje
- Harmonogram wsparcia
- Dokumenty
- Czym są usługi społeczne?
- Projekty
- Programy
- Do pobrania
- RODO
- Rezerwacje
- Kontakt
Procedura postępowania
W ramach projektu socjalnego „Siła tkwi w nas” chcemy uświadamiać i edukować.

Co robić, kiedy podejrzewamy, że ktoś z naszych bliskich przeżywa kryzys psychiczny?
1. Obserwuj i oceń sytuacje
• Zwróć uwagę na nagłe zmiany w zachowaniu – wycofanie, agresję, smutek, lęk, zaburzenia snu lub apetytu.
• Sprawdź, czy pojawiły się myśli samobójcze lub samookaleczenia.
• Oceń, czy osoba jest w stanie bezpośredniego zagrożenia życia (np. ma myśli o natychmiastowym odebraniu sobie życia).
2. Nawiąż kontakt i wesprzyj emocjonalnie
• Zachowaj spokój, nie oceniaj ani nie krytykuj.
• Zapewnij osobę, że nie jest sama i że chcesz pomóc.
• Unikaj słów typu „Weź się w garść” – zamiast tego używaj: „Widzę, że coś Cię martwi, możesz mi o tym opowiedzieć”.
• Dostosuj rozmowę do wieku i dojrzałości dziecka/osoby zależnej.
3. Skontaktuj się ze specjalistą
Jeśli objawy są poważne i długotrwałe, skontaktuj się z:
– Psychologiem szkolnym (w przypadku dziecka).
– Poradnią zdrowia psychicznego (bez skierowania).
– Psychiatrą dziecięcym – w pilnych przypadkach warto udać się do szpitala.
– Telefonem zaufania:
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.
800 70 2222 – Centrum Wsparcia dla Osób w Kryzysie Psychicznym.
112 lub 999 – jeśli zagrożenie życia jest realne.
4. Udziel wsparcia długoterminowego
• Monitoruj stan osoby i zachęcaj do rozmowy.
• Pomóż w organizacji codziennych obowiązków, aby odciążyć psychicznie.
• Jeśli sytuacja się pogarsza, konieczne może być skonsultowanie się z lekarzem psychiatrą.
5. Reaguj w sytuacji zagrożenia życia
Jeśli dziecko/osoba zależna wyraźnie mówi o chęci odebrania sobie życia lub podejmuje próby samookaleczenia:
• Nie zostawiaj go/jej samej.
• Zadzwoń na 112 i powiedz, że osoba jest w stanie kryzysu zdrowia psychicznego.
• Usuń niebezpieczne przedmioty (leki, ostre narzędzia).
• Jeśli to możliwe, udaj się na najbliższy SOR (Szpitalny Oddział Ratunkowy) lub do izby przyjęć psychiatrycznej.
Działając szybko i świadomie, można zapobiec tragedii i pomóc osobie wyjść z kryzysu.
PAMIETAJ:
• Nie ignoruj sygnałów ostrzegawczych.
• Lepiej zareagować „za wcześnie” niż za późno.
• Każda rozmowa i wsparcie mogą uratować życie!

Dzienny Dom Senior+

Placówka Wsparcia Kreatywnia

Centrum Aktywności Lokalnej
